To też my! Signum - Optyk Okulista

Czynne od poniedziałku do piątku w godzinach
8.00-20.00
Kontakt
32 35 000 35
Katowice ul. Bażantów 6C
Strona główna / O firmie / Pogromcy zdrowotnych mitów

Pogromcy zdrowotnych mitów

Anita Olczak, dietetyk kliniczny

2017-05-11

Mity z zakresu dietetyki obala Anita Olczak, dietetyk kliniczny z Centrum Medycznego Signum, autorka bloga Mamidbam.pl

Fakt/Mit W ciąży trzeba dużo jeść.

Panuje przekonanie, że w ciąży trzeba jeść za dwoje. W trakcie ciąży należy jeść nie za dwoje, lecz dla dwojga, nie dwa razy więcej, a dwa razy lepiej. Pod kątem wartości odżywczych, dieta przyszłej mamy w pierwszym trymestrze powinna być większa o 150 kcal, w drugim o 500-600 kcal, a w trzecim o nie więcej niż 500 kcal.

Mit Ciążę można połączyć z odchudzaniem.

Z punktu widzenia fizjologii, kobieta musi przybrać na wadze podczas ciąży, a prawidłowy przyrost wagi uzależniony jest od masy ciała przed ciążą. Ważne by nie ulegać zachciankom, nie objadać się i ze względu na dolegliwości towarzyszące ciąży, jak mdłości i wzdęcia, postawić raczej na lekkostrawne pokarmy. Jeśli mdłości są szczególnie dokuczliwe, odpowiednia dieta może je zniwelować równie dobrze, a na pewno zdrowiej niż farmakologia.

Fakt/Mit Dobranie ciężarnej odpowiedniej diety jest lepsze niż suplementacja.

Udowodniono, że prawidłowo ułożona dieta pokrywa pełne zapotrzebowanie zdrowej ciężarnej na substancje odżywcze. Jednak w ciąży w organizmie zachodzi wiele procesów, co wiąże się z koniecznością suplementowania niektórych substancji. Warto zwrócić uwagę na składniki, których uzupełnianie dietą jest trudne i niewystarczające, a biodostępność ograniczona. Kwas foliowy, kwasy tłuszczowe DHA, witamina D3 i jod to składniki o udowodnionym pozytywnym wpływie na przebieg ciąży, które należy suplementować w określonych dawkach. Suplementacja powinna być przemyślana i skonsultowana z lekarzem, aby dobrać najlepsze rozwiązanie.

Fakt W ciąży lepiej odstawić sól.

Warto odłożyć sól i w ciąży i w życiu codziennym. Nadmiar soli może przyczynić się do występowania obrzęków, zwłaszcza w III trymestrze ciąży. Lepiej zastąpić ją zdrowymi ziołami, ewentualnie solą potasową (w niewielkich ilościach!) i przede wszystkim unikać wysoko przetworzonej żywności.

Fakt Przyszła mama powinna więcej pić.

Wielu kobietom w ciąży wydaje się, że im więcej będą pić, tym dokuczliwsze będą obrzęki. Nic bardziej mylnego – przyniesie to efekt odwrotny do zamierzonego. Odpowiednie nawodnienie jest również ogromnie ważne, gdy występują uporczywe wymioty. Dzienne spożycie płynów powinno wynosić 1,5-2 l dziennie i dobrze by ograniczało się do wody mineralnej i świeżo wyciskanych soków (jeśli są dobrze tolerowane).

Fakt Nowe pokarmy powinno wprowadzać się do diety niemowlaków pojedynczo.

Ze względu na konieczność obserwowania ewentualnych reakcji alergicznych, nowe pokarmy powinny się pojawiać w diecie dziecka pojedynczo. Poszczególne owoce czy warzywa można łączyć, ale dopiero wtedy, kiedy jesteśmy pewni, że nie dzieje się nic niepokojącego. Dla porządku, warto dodatkowo prowadzić dzienniczek żywieniowy.

Fakt Matka karmiąca powinna unikać produktów silnie alergizujących, jak orzechy, czekolada i truskawki.

Do mleka matki mogą trafić te składniki, które trafiają do krwioobiegu i układu limfatycznego, dlatego warto zachować ostrożność, ale nie należy przesadzać. Jeśli więc jest sezon na truskawki i młoda mama ma na nie ochotę, to nie widzę niebezpieczeństwa w zjedzeniu kilku sztuk.

wszystkie
Redagował: Bartek Wnuk 2017-05-11 22:22:46
Drukuj zapisz jako pdf strona główna Odwiedziny: 9926